De concurrentie op het gebied van banenjacht is hevig. Als je je afvraagt hoe je aan een baan kunt komen, volg dan deze eenvoudige tips om je naam bovenaan de lijst van recruiter te plaatsen.
Of je nu op zoek bent naar je eerste baan na je studie of van baan wisselt, een baan krijgen voelt zelden gemakkelijk. Solliciteren kan een lang proces zijn met veel afwijzing en teleurstelling.
Het goede nieuws is dat er een aantal geweldige, beproefde tactieken zijn om u te helpen bij uw zoektocht naar een baan. De sleutel om het zoeken naar een baan een beetje minder pijnlijk te maken, is door gefocust, strategisch en proactief te zijn. Die droombaan zal niet zomaar aan je voeten vallen, je moet eropuit gaan om hem te halen.
Volg deze stappen en je vliegt door het wervingsproces en schudt in een mum van tijd de hand van een wervingsmanager.
1. Val niet in het zwarte gat van cv’s
Een veelgemaakte fout die mensen maken bij het zoeken naar een nieuwe baan, is om te solliciteren op alle vacatures die ze vinden. Ramit beschrijft deze praktijk van het weggooien van cv’s als ‘ze naar een zwart gat sturen’.
Wervingsmanagers kunnen eenvoudig sollicitaties opsporen die worden gekopieerd en naar honderden vacatures worden verzonden. Als ze geen specificiteit hebben voor het bedrijf of de rol, is het meestal een enorme tijdverspilling om ze überhaupt op pad te sturen.
In plaats daarvan is het tijd om slim te worden bij het solliciteren naar een baan. Besteed bijzondere aandacht aan een select aantal (1-10) relevante vacatures en stem uw sollicitaties af op elke vacature. Door je te concentreren op slechts een paar functies, heb je de tijd en energie om ze echt perfect te maken.
Zorg ervoor dat uw sollicitaties precies passen bij wat de functieomschrijvingen zeggen. Stem de terminologie af op het type baan, zodat wanneer iemand uw cv scant, u onmiddellijk al hun vakjes aanvinkt. Je cv is een hulpmiddel om je een sollicitatiegesprek te bezorgen. Maak het dus gemakkelijk voor hen om u uit te nodigen.
2. Focus op resultaten
Bij het maken van cv’s en sollicitatiebrieven zijn er veel veelvoorkomende fouten die moeten worden vermeden. Een van de grootste die u kunt doen, is vage verklaringen weggooien zonder enige vorm van back-up.
We hebben het over regels als ‘Ik ben een harde werker’ of ‘Ik werk goed in teams en onafhankelijk’. Behalve dat ze erg onorigineel zijn, vertellen deze uitspraken een recruiter absoluut niets.
Hoe ben je een harde werker? Kunt u een voorbeeld geven? Kunt u een werkelijke situatie beschrijven die dit aantoont?
Laten we zeggen: “Ik heb ervaring met het leiden van een team.” Geweldig, maar vertel ons meer. Wat waren uw verantwoordelijkheden, welke uitdagingen kwam u tegen? Wat is uw leiderschapsstijl? Hoe geef je feedback? Dit zijn allemaal vragen die potentiële werkgevers willen weten, maar ze hoeven niet per se de telefoon op te nemen om te stellen. Ze gaan naar de volgende CV dat doet geven informatie plaats.
3. Wees slim tijdens het netwerken
Netwerken is de volgende stap die sommige werkzoekenden niet nemen na het afvuren van cv’s. Maar je moet het goed doen, want het is gemakkelijk om het bij het verkeerde eind te hebben.
De belangrijkste fout die mensen maken, is contact maken met mensen en geen strategie of follow-up hebben.
Maak niet zomaar contact met 100 willekeurige mensen in uw branche op LinkedIn. Het is geweldig om met veel mensen in contact te komen, maar tenzij je een strategie hebt om dit te ondersteunen, klinkt het een beetje alsof je wacht tot ze al het werk doen.
Wees in plaats daarvan proactief. Identificeer mensen die momenteel werken bij de bedrijven waarvoor u solliciteert en maak contact met hen. Dit is niet om een baan te vragen, maar het kan geen kwaad om te vragen naar hun baan en hoe het is om bij X company te werken.
Neem voordat je dit doet de tijd om wat onderzoek te doen op de bedrijfswebsite en social media, zodat je slimme, specifieke vragen kunt stellen.
Mensen praten graag over zichzelf, dus vraag het ze. Je wordt eerder herinnerd omdat je die proactieve stap hebt gezet en meer interesse hebt getoond dan de 100 andere sollicitanten die niet de moeite namen.